Irritatie eerste klas

Niet zo lang geleden zat ik zelf in een vergadering waarin een klein van de deelnemers bezig waren met andere dingen. App-en, scrollen en onderonsjes. Storend! Het maakt de vergadering nodeloos lang. Knappe jongen als je er wat van durft te zeggen als voorzitter. Doe het vooral want het is een irritatie eerste klas. Aanspreken op storend gedrag is belangrijk.

Drie redenen om dit vooral als voorzitter wel te doen.

1. Het aanspreken werkt louterend voor oplettende deelnemers
Niet aanspreken op storend gedrag is een vrijbrief voor anderen dit dan ook maar te doen. Als de voorzitter er korte metten mee maakt dan wordt dit ervaren als rechtvaardig. De deelnemers die wel opletten zijn meestal gedreven geen tijd te verliezen, omdat ze nog andere dingen te doen hebben.

2. Aanspreken is de start van een verbetering
In veel vergaderingen zitten patronen. Te laat komen, de stukken niet lezen of met iets anders bezig zijn onder de vergadering. Het aanspreken van deelnemers is het startpunt van verbetering. Het is de ‘stop’ in een fenomeen. Ik durf te zeggen dat professionaliteit begint bij het aanspreken van mensen. Mocht je het nog niet goed kunnen, oefen er dan morgen mee.

3. Aanspreken is de spiegel voor deelnemers
Er zijn deelnemers die zich van geen kwaad bewust zijn. Voor sommigen is de mobiel zo’n beetje aan de rechterhand vergroeid. Als voorzitter maak je de deelnemer bewust van zijn gedrag.